Czy usługa SEO (pozycjonowania) jest dla każdego?
Czy usługa SEO (pozycjonowania) jest dla każdego?
Strona internetowa jest dzisiaj niemalże obowiązkową częścią każdej działalności. To wizytówka firmy, na którą trafiają potencjalni klienci i partnerzy biznesowi. Dlatego też pojawia się coraz więcej usług w zakresie pozycjonowania stron internetowych. Tylko czy każdy musi z nich korzystać?
Dzięki lekturze tego artykułu dowiesz się:
- Czy pozycjonowanie (SEO) jest w stanie pomóc w pozyskiwaniu klientów w Twojej Branży.
- Jak pozycjonowanie sprawdza się na tle innych sposobów pozyskiwania klientów w Internecie.
Na czym polega pozycjonowanie strony internetowej?
Polskie firmy często rozbijają tego typu usługi na dwie części – na działania SEO (Search Engine Optimization) oraz pozycjonowanie. Czym w takim razie różni się SEO od pozycjonowania?
W dużym uproszczeniu – usługi SEO odnoszą się do wszelkich zadań wykonywanych na samej stronie internetowej, np. optymalizacji kodu witryny czy zawartych na podstronach treści. Są to tzw. działania on-site.
Z kolei pozycjonowanie strony internetowej jest znacznie pojemniejszym terminem. W skrócie – to zadania realizowane poza witryną (off-site), do których zalicza się np. pozyskiwanie linków z zewnętrznych serwisów.
Co istotne, powyższe rozróżnienie obowiązuje wyłącznie na polskim rynku. W USA, skąd wywodzi się SEO, to pojęcie obejmuje wszystkie działania służące poprawie pozycji strony internetowej w wyszukiwarce Google.
Powinieneś jednak wiedzieć, że to nie są jedyne metody na zwiększenie widoczności witryny w sieci.
Pozycjonowanie witryny a kampanie reklamowe Google
Oprócz SEO i pozycjonowania równolegle możesz prowadzić kampanie reklamowe w wyszukiwarce Google. Cele wszystkich tych działań są (w pewnym uproszczeniu) takie same – poprawić widoczność strony internetowej w sieci, wznieść ją na jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania w Google i w konsekwencji istotnie zwiększyć liczbę osób odwiedzających portal.
Jednak w szczegółach obie te metody okazują się całkowicie odmienne. Dobrze obrazuje to poniższa infografika, pokazująca różnice między pozycjonowaniem a kampaniami Google ADS:
Znasz już metody służące poprawie widoczności w sieci. Czy w takim razie wszystkie strony powinny korzystać z usług pozycjonujących lub SEO?
Czy każda strona internetowa powinna podlegać działaniom SEO?
Choć może Cię to zdziwić, odpowiedź brzmi – nie. Dlaczego, skoro jest to jedna z najlepszych metod pozyskiwania klientów?
Odpowiedzią okazuje się czas. Proces pozycjonowania WWW jest długotrwały i zależy m.in. od specyfiki branży, zasięgu (lokalny, ogólnokrajowy lub globalny) oraz typu strony. Dlatego przed zdecydowaniem się na taką usługę, musisz przemyśleć, czy ma ona w danym przypadku sens.
Kiedy warto zainwestować w pozycjonowanie witryny?
Umowa na usługę pozycjonowania najczęściej zawierana jest na 12 miesięcy. To pokazuje, ile trzeba czekać, żeby prawidłowo zweryfikować i ocenić wpływ prac związanych z SEO.
Dlatego w pozycjonowanie dobrze jest inwestować przy długofalowych, wieloletnich projektach, np. gdy zaczynasz działalność gospodarczą lub gdy prowadzisz sklep internetowy.
Podam Ci własny przykład. Przeszło 5 lat temu rozpocząłem pozycjonowanie strony www.studiobrothers.pl. Domena była już od około roku w sieci (co także ma tu znaczenie). Wskoczenie do TOP 3 wyników lokalnych (w Gdańsku) na hasła typu „strony internetowe” i „strony WWW” zajęło mi 6 miesięcy.
Co istotne, po 6 miesiącach prac wstrzymałem działania pozycjonujące, a wspomniane słowa kluczowe utrzymują się na pierwszych pozycjach w Google do dziś.
Wniosek z tego jest taki, że usługa pozycjonowania strony sprawdzi się tylko wtedy, gdy możesz sobie pozwolić na odczekanie minimum 6–12 miesięcy na widoczne efekty. W zamian zdobywa się cenny ruch organiczny, który przynosi długofalowe korzyści. Nie trzeba też prowadzić takich działań bez przerwy.
Kiedy nie opłaca się pozycjonować strony?
Domyślasz się już zapewne, że pozycjonowanie nie opłaca się, gdy np. chcesz zorganizować i wypromować event, który odbędzie się za 3 miesiące. To zbyt krótko, by działania SEO przyniosły widoczne korzyści. W takiej sytuacji kluczowa okaże się kampania Google ADS, bo przyniesie krótkotrwałe, ale natychmiastowe efekty.
Czy istnieją alternatywy dla SEO i Google ADS?
A zatem najlepszy czas na rozpoczęcie pozycjonowania był… rok temu. :) Jeśli nie chcesz inwestować w kampanię Google ADS, są jeszcze inne metody na szybkie wypromowanie Twojego biznesu.
Myślę tu m.in. o promocji w social mediach i na tematycznych portalach. To właśnie tam gromadzi się najwięcej ludzi potencjalnie zainteresowanych Twoimi usługami.
Jednak social media również mają swoje wady. Największą z nich jest całkowita zależność od innego serwisu. Dobrze pokazała to sytuacja Brand24. Gdy w 2019 roku marka została zbanowana na Facebooku, przez pół roku notowała duże straty finansowe, utraciła też wizerunek wiarygodnej firmy. Skutki tych problemów ciągną się za nią do dziś.
Wnioski z tego są takie, że priorytetem powinna być dobrze zaprojektowana strona internetowa. Dzięki niej staniesz się niezależny i stale dostępny dla swoich klientów. Stwórz długoterminowy plan, a następnie zdecyduj – lepiej zainwestować w długofalowe działania pozycjonujące i wartościowe treści czy w szybką i krótkoterminową kampanię reklamową w Google?